
RJR 28  September 2008

26 by Tom Rhodes

 politically-vulnerable President Robert 
Mugabe and his administration have 
unleashed the harshest news media 
crackdown in their notoriously 
repressive tenure. Startled by the 
29 March election results that 
favored the opposition, Mugabe’s 
government has arbitrarily 

detained at least 15 journalists 
and media workers, intimidated 

sources, obstructed the delivery of independent 
news, and tightened its grasp on state media.

“This is the worst time for journalists in 
Zimbabwe’s history,” Geoff Hill, an exiled 
Zimbabwean reporter and author, told the 
Committee to Protect Journalists (CPJ). Several 
other veteran journalists, both local and foreign, 
offered the same characterisation during interviews 
conducted here and in areas bordering Zimbabwe. 

The press crackdown comes as police, 
soldiers, and militants with the ruling Zanu-PF 
party have orchestrated a campaign of violence 
aimed at crushing the opposition and ensuring 
that Mugabe, 84, will remain in power as he has 
since 1980. This has resulted in Morgan Tsvangirai 
of the Movement for Democratic Change (MDC) 
withdrawing from the presidential runoff saying 
he could not ask supporters to cast a ballot when 
“that vote could cost them their lives”. 

A spike in journalist arrests immediately after 
the 29 March election – among them the detention 
of Pulitzer Prize-winning reporter Barry Bearak – 
drew worldwide attention. But CPJ’s investigation 
has found that throughout the run-off election 
period, Mugabe’s government has engaged in an 
ongoing pattern of press harassment. Police have 
arrested journalists without basis and charged 
them under nonexistent laws. State radio has 
been filled with pro-Mugabe propaganda. Foreign 
newspapers have been subjected to onerous import 
charges, their staffers to outright attack.

Despite the crackdown, numerous local 
and foreign journalists are taking risks to get the 
Zimbabwe story out to the world. 

Independent news outlets are 
scarce in Zimbabwe, the product of 
many years of government repression. 
Zimbabwe today has no independent 
daily newspapers, no private radio 
news coverage, and just two prominent 
independent weeklies. Seven news websites and 
one radio station have been launched outside 
the country by exiled Zimbabwean journalists, 
although access to them is limited inside 
Zimbabwe’s borders. Two television stations 
and a small handful of newspapers from South 
Africa also reach into the country.

About a half-dozen international news 
organisations have correspondents permanently 
stationed in Harare, although the number grows 
several-fold during election periods. Many news 
organisations are forced to skirt restrictive entry 
requirements so they can report inside the country. 
For the 29 March vote, major outlets such as CNN, 
BBC, Sky News and South Africa’s e.tv were 
officially barred from covering the election inside 
the country.

Unlike some African countries where foreign 
journalists can work relatively freely, Zimbabwe 
has targeted journalists working for international 
media. Just one week after the election results 
were announced, five foreign media workers were 
detained across the country. Bearak, a New York 
Times correspondent, was arrested during this 
period and charged with “committing journalism”. 

“One of my captors, Detective Inspector 
Dani Rangwani, described the offence to me as 
something despicable,” Bearak recounted in an 
interview with CPJ. 

It was not, however, a crime. Zimbabwe’s 
parliament this year revised the country’s notorious 
Access to Information and Privacy Policy Act, 
or AIPPA, allowing journalists to work without 
state accreditation. That did not stop authorities 
from using the now-obsolete section of the law to 
arbitrarily arrest at least 10 journalists. “Now when 
the police arrest journalists they are either using 
trumped-up charges or laws that no longer exist,” 
Bearak said.

All types of media workers have been targeted, 
CPJ research shows. In May, three truck drivers 
were arrested for allegedly hauling Sky News 
equipment, and they are now facing six-month 
jail terms. In March, two technicians working 
for the South African media company GlobeCast 
were arrested while setting up cameras and other 
equipment for an interview with Information 
Minister Sikhanyiso Ndlovu. One of them, 
cameraman Sipho Moses Maseko, spent most of 
two weeks in Zimbabwean prisons, including 
one meant for hardened criminals, before being 
acquitted on obsolete accreditation charges. “The 
main prison was particularly dire – it’s full of 
sick people,” Maseko said. 
A veteran newsman, he 
was still shocked 
at landing in jail 
“for setting up a 
microphone”.

The GlobeCast 
case was replete 

with irregularities, CPJ’s investigation found. 
One magistrate, finding no basis for the arrests 
of Maseko and colleague Abdulla Ismail Gaibbe, 
ordered their release only to see a high-ranking 
police inspector simply re-arrest the pair within 
minutes of their leaving the Harare courtroom. 
“The law is only adhered to and applied when it 
serves the perpetuation of the state,” said Beatrice 
Mtetwa, a human rights lawyer who has defended 
a number of journalists. 

Trumped-up and retaliatory charges were 
used in several cases, CPJ found. Frank Chikowore, 
a Zimbabwean journalist, was arrested on charges 
of “public violence” during a protest on 15 April 
organised by the MDC. The charge was related 
to the torching of a bus during the event – but 
local journalists said Chikowore arrived at the 
scene at least five hours after the bus had been 
set on fire. Although he was finally released on 
bail, Chikowore was denied medical attention for 

abdominal pains for days.
Chikowore’s lawyer Harrison Nkomo,was 

himself arrested for “insulting the president” in 
private remarks he is said to have made to the state 
prosecutor. Criticism of Mugabe is on the books 
as a criminal offence, and it was enforced with 
greater frequency during the run-off period. An 
article critical of Mugabe by MDC faction leader 
Arthur Mutambara in the independent weekly The 
Standard led to the arrest of Mutumbara and the 
paper’s editor Davison Maruziva. 

Ironically, the run-up to the 29 March 
elections had been relatively calm for the press. 
In talks with the Southern Africa Development 
Community Mugabe’s administration agreed to 
amend AIPPA, which had been considered one of 
the most restrictive press accreditation laws in the 
world. The negotiations, designed to promote fair 
elections, also produced an agreement that election 
results would be posted outside polling stations.

Opposition party leaders called the initial 
election period the freest and fairest since the 
MDC’s 1999 inception. Confident of victory, Zanu-
PF allowed state media to broadcast opposition 
campaign material. State broadcasters announced 
results in vernacular languages to reach a wider 
audience. 

Those results showed the MDC had won an 
unprecedented majority in parliament, and that 
Tsvangirai appeared to have won at least a slim 

victory in the presidential race. The people 
voted for change, US Ambassador James McGee 
said in an interview with exile-run SW Radio, 
and the ruling elite were not prepared for it. 

A clique of senior generals in the Joint 
Operations Command pushed 
back with a vengeance, directing 
widespread violence in rural areas 
where the MDC made unexpected 
electoral gains, according to news 

reports and CPJ interviews. The state-sponsored 
intimidation list has expanded daily to include 
civic leaders, teachers, human rights lawyers, 
church leaders, and even diplomats.

Mugabe has long been willing to endure 
political isolation from the West, but this time 

he has come in for 
regional criticism as 
well. Although South 
African President 
Thabo Mbeki has 
been guarded in his 

comments, African National 
Congress President Jacob Zuma 
and veteran South African 
cabinet minister Pallo Jordan 
were vocal in their criticism. 

Then 40 prominent African political and civic 
leaders, including Mozambican President Joaquim 
Chissano, a once-staunch ally of Mugabe, wrote an 
open letter calling for free and fair elections.

CPJ’s investigation found that it has been 
exceptionally difficult to report the story from 
rural areas, where state-sponsored torture has 
become commonplace. The brutal tactics of pro-
government militants have intimidated many 
sources into silence, reporters told CPJ. Journalists 
not only risk their own safety in these areas, they 
said, they fear endangering those they interview.

“We can’t go to rural areas to do violence 
stories as we were able in early April,” said Peta 
Thornycroft, a Zimbabwean reporter for the 
London-based Daily Telegraph. “We would bring 
danger to people who are already in danger. 
Several contacts have sent messages to us not to 
come.” Even the informal network of information 
that once existed between rural areas and towns 

worse
From

bad

Zimbabwean
journalists

for
to



RJR 28  September 2008

27is largely broken now due to deteriorating phone 
lines and increasingly infrequent bus routes, 
Thornycroft said. 

Opposition sources also became scarce as they 
feared arrest or attack. Tsvangirai was detained 
at least five times in less than two weeks, and the 
MDC claimed that 86 supporters were killed in 
state-sponsored violence.

Even if the MDC could have talked freely, 
the opposition stopped getting airtime on state 
broadcast media. In May, the government 
dismissed Henry Muradzikwa, chief executive 
officer of the Zimbabwe Broadcasting Corporation, 
for allegedly defying orders to suppress favorable 
opposition coverage, according to local reports. 
At least seven senior broadcasters were also 
suspended for failing to cast Mugabe’s campaign in 
a sufficiently positive light, according to the exile-
run news website ZimOnline. Newly appointed 
ZBC chief Happison Muchechetere, a staunch 
Zanu-PF loyalist, began packaging news bulletins 
with campaign messages from the ruling party.

About the same time, Mugabe spokesman 
George Charamba instructed all state media outlets 
to block MDC campaign advertisements and 
pro-opposition editorials. The Media Monitoring 
Project cited a dramatic surge in pro-Zanu-
PF music, advertisements, and programming 
– including 66 Zanu-PF advertisements in 
the first week of June. Unsurprisingly, the 
government media has not provided balanced 
or comprehensive coverage of the widespread 
political violence or of the Zimbabwe Electoral 
Commission’s run-off preparations.

As they have tightened their grasp on state 
media, the ruling elite have cracked down on 
distribution of independent news. According to 
The Standard, the government decided in early June 
to deploy soldiers to obstruct private newspaper 
dealers in the Masvingo district of southern 
Zimbabwe and in two towns in the midlands, 
Gweru and Kwekwe. The paper also reported cases 
of Zanu-PF militias assaulting people holding 
copies of The Standard’s sister paper, Zimbabwe 
Independent, in the eastern Harare suburbs of 
Mabvuku and Tafara. Government militias in 
Matabeleland ordered residents to remove satellite 
receivers from their homes so they could not 
receive “misleading reports” from South African 
and Botswana broadcasters, the Media Institute of 
Southern Africa reported. 

To obstruct foreign newspapers entering 
Zimbabwe, the government imposed import duties 
and surcharges of up to 60% in June, according 
to news reports and CPJ interviews. For The 
Zimbabwean, an independent weekly printed in 
South Africa, the charges are totalling R140 000 
per issue, said the paper’s UK-based editor Wilf 
Mbanga. The charges come at the same time the 
government has imposed price limits on single-
copy sales.

Sales of The Zimbabwean are reaching record 
levels nonetheless, with more than 200 000 copies 
being shipped into Zimbabwe. “We are now selling 
far more than ever before,” Mbanga said, “which 
proves that despite the economic hardships, people 
are desperate for accurate, reliable information.” 
The paper’s success has come at a price: Suspected 
security agents near the southeastern town of 
Masvingo hijacked a newspaper’s delivery truck, 
beat the drivers, and then set fire to the truck with 
60 000 copies inside.

Foreign radio and television are popular 
throughout the country, partly due to the poor 
quality of Zimbabwe’s only domestic broadcaster, 
the state-run ZBC. But signals from SW Radio 
and Voice of America’s Studio 7 were periodically 

jammed by the government during the election 
period, local journalists told CPJ. SW Radio 
founder Gerry Jackson, an exiled Zimbabwean 
residing in the United Kingdom, now sends 
daily news bulletins to 22 000 people through 
text messages as a way to avoid government 
censorship. 

Other creative techniques have been used to 
disseminate news. “Citizen journalism has caught 
on in Zimbabwe,” Hill told CPJ, and some citizens 
are taking risks to get the story out to the world.

Local and foreign journalists are using 
volunteers to help relay information from the 
volatile rural areas where pro-government 
militants crack down on news media and 
opposition supporters. South Africa’s e.tv, for 
example, has used reliable volunteers from the 
border town of Beitbridge to help gather and relay 
information. These volunteers, who can collect 
information less conspicuously, are “the unnamed 
heroes and heroines” of this ongoing story, 
Thornycroft said.

Journalists based in South Africa are making 
quick forays of their own across the border. 
In some cases, they’ve worked in tandem: one 
reporter conducts an initial set of interviews and 
hands off to a colleague for follow-up reporting. 
In all cases, fast and surreptitious methods are 
necessary; journalists no longer stay in one area for 
long. Twenty-minute interviews are reduced to 10 
minutes. Unmarked vehicles carry equipment to 
strategic hideouts to avoid detection.

“Even with this big suppression, networks 
still manage to smuggle cameras in and conduct 
hit-and-run interviews,” said GlobeCast’s Maseko, 
who has worked with several major television 
networks. “The news is still getting leaked out.” 

Distrust and
speculation
by Sandra Roberts

The South African media’s previous 
experience of Zimbabwean elections, 

coupled with the economic problems faced by 
Zimbabwe and a lack of media freedom and 
curtailment of civil society organisations have 
undoubtedly led to South African journalists 
distrusting Zimbabwe’s official sources. And this 
distrust and lack of access to alternative sources 
has led to speculative coverage rather than 
evidence- and event-based reporting. 

The Media Monitoring Project monitored 
coverage for two weeks before and after the 
elections in March 20081 and found that while 
news media face a difficult job when covering 
elections, it is exactly then that they can best 
play their role as watchdog.

Reporting of elections in a situation like 
Zimbabwe has proved doubly challenging – as 
the environment prohibited open access to 
information, discussion, debate and freedom of 
opinion. And the indicators were there before 
the election – with a variety of stories pointing 
to different concerns, such as the lack of media 
freedom and objective election observers, the 
ability to campaign freely for the opposition and 
vote buying and rigging.

Journalists’ suspicions seemed justified 
when the process of vote-counting proved 
unaccountably long. This led to further 
speculation. After the polls, there was much 
discussion on whether the elections were free 
and fair, and why the results were being delayed. 
There was also, general speculation on the 
outcome of the elections, whether there would 
be a run-off, whether there will be an outbreak of 
violence, or whether the economy of Zimbabwe 
can be revived. Sadly subsequent events have 
shown the elections to be neither free nor fair 
with excessive violence being reported.

The lack of media freedom in Zimbabwe, no 
doubt, contributed to the amount of speculation 
during the election period. Firstly, it made 
collecting material for stories very difficult, with 
various media being denied access to Zimbabwe 
to cover the elections completely. Secondly, 
the clampdown of Zimbabwean media also 
functioned to make the Zimbabwe government 
seem less credible. There were only a handful 
of stories in the period monitored that directly 
quoted the Zimbabwean government.

While media in Zimbabwe faced difficulties 
with freedom of expression, the South African 
media struggled to report on a process with little 
information and great distrust. For some older 
journalists, it may have served as a reminder 
of what it was like to report during apartheid, 
when a complete lack of credibility on the part 
of government made reporting events very 
difficult.

This article is based on a longer version 
available from www.mediamonitoring.org.za  

Endnotes
Beeld1.	 , City Press, Daily Sun, Mail&Guardian, 
Saturday Star, Sowetan, Sunday Times, The 
Citizen, The Star, The Times, Weekender, e.tv, and 
SABC 3.

ZimbabweInPictures.com/Taurai Maduna


